Hawajska w barwach narodowych

W dniu 10 listopada społeczność liceum i szkoły podstawowej Batalionu AK „Parasol” świętowała 103. rocznicę Odzyskania Niepodległości. Obchody miały bardzo oryginalną formę. Poszczególne klasy konkurowały ze sobą w omówieniu kontekstu historycznego wybranej pieśni patriotycznej. Prezentowano pieśni z różnych czasów począwszy od „Roty” Marii Konopnickiej, skończywszy na „Piosence dla córki” nawiązującej do wydarzeń strajkowych w Stoczni Gdańskiej w roku 1980.

O godzinie 11 wszyscy zaśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego”. Minutą ciszy uczciliśmy pamięć przyjaciela szkoły, pana Witolda Sławskiego (pseudonim Dilma, Sławek), którego miesiąc temu odprowadziliśmy na ostatnią wartę.

Drugą część konkursu stanowiły występy klasowe polegające na nawiązywaniu w różny sposób do biało-czerwonych barw. Wykorzystywano je w prezentacjach, strojach, był nawet biało-czerwony tortowy poczęstunek. Powoływano się na słowa XIX-wiecznego amerykańskiego duchownego Henry’ego Warda Beechera, który twierdził, że „patrząc na flagę dociekliwy umysł widzi nie tylko flagę, lecz samo państwo i niezależnie od jego symboli i insygniów widzi na fladze przede wszystkim formę rządów, pryncypia, prawdy i historię narodu, który ją używa”.

W konkursie wśród uczniów szkoły podstawowej pierwsze miejsce ex-aequo zajęły: klasa 7A (za choreografię do pieśni Marka Grechuty „Wolność”) i klasa 7B (za prezentację pieśni „Mały powstaniec” zespołu Horytnica oraz flagi w kształcie konturów granic Drugiej Rzeczypospolitej scalonej z trzech zaborów, na której uczniowie przypięli fotografie Polaków zasłużonych dla odzyskania niepodległości).

Wśród młodzieży licealnej wygrała klasa 3B, która przestawiła tragiczne okoliczności z grudnia 1970 roku, jakie zrodziły przejmującą „Balladę o Janku Wiśniewskim”. Jury konkursu przyznało także wyróżnienia dla klas: za komputerową kompozycję flagi, za najciekawiej podane fakty historyczne oraz za najbardziej odpowiednie stroje do uroczystości.

W wystąpieniach młodzieży przewijał się głos na temat społeczeństwa polskiego jako wspólnoty, w której każdy jest bardzo ważny, niezależnie od poglądów, bowiem różnorodność jest cnotą nie wadą. Dlatego ważne jest, by pięknie się różnić i mądrze być podobnym.

Inicjatorami pomysłu na tegoroczne obchody Święta Niepodległości byli profesorowie: Adam Hohendorff i Kamil Kropidłowski. Dziękujemy uczniom wszystkich klas oraz wychowawcom za włączenie się we wspólne świętowanie.